Grøn te

Kender du det gode gamle ordsprog: An apple a day keeps the doctor away? Måske skulle du skifte æblet ud med en kop grøn te, der helt uden kalorier giver din krop ren sundhed og velvære.

De er rigtige mange gode råd i omløb om fødevare, diverse drikke og alle deres fortræffeligheder. Men når det kommer til grøn te, så er det vist noget om det. Fed-Sundhed.dk er ikke et videnskabelige site, men der findes mange videnskabelige undersøgelser af grøn te og dens sundhedsfremmende virkninger. Så prøv at søge i de biomedicinske databaser, hvis du vil finde forskningsdata på grøn te og sundhed. Ellers så start med at læse her, hvor nogle af resultaterne er medtaget.

Grøn te indeholder store mængder flavonoider. Et af disse er catechine, som er en super stærk antioxidant, der mere effektivt end vitamin C og E forhindrer oxidative skader i cellerne, og som har andre imponerende sygdomsbekæmpende og sygdomsforhindrende egenskaber. Der er også andre effektive bioaktive stoffer i grøn te, som tryller for din krops sundhed.

tea 1309015 1920 1024x678

Grøn te beskytter mod cancer og dårlig ånde

Og det er ikke småting, som den grønne te kan gøre for dig. Alt fra cancer til dårlig ånde kan du holde væk fra din krop med en regelmæssig indtagelse af en kop grøn eller hvid te. Så prøv dig frem og find en smag, der passer dig. Hvis du ikke er overbevist, så lister vi lige en række af de helbrede funktioner, som den grønne te tilskrives.

Beskytter mod:

Lungekræft

Brystkræft

Prostatakræft

Hudkræft

Hjerte-karsygdomme

Booster immunsystemet

Øger stofskiftet

Sænker niveauet af kortisol (som er et stresshormon)

Hæmmer vækst af bakterier, som giver dårlig ånde

Reducerer risikoen for slagtilfælde

Øge vægttab og sænker niveauet af dårlig kolesterol

Grøn te med mælk

Mælk indeholder kasein, som hæmmer den positive effekt for eksempel kræft. Nyd din te uden mælk, hvis du vil have den helbredende effekt på din sundhed. Hvis du bare må have mælk i din te, så vælg sojamælk, som ikke indeholder kasein.

Grøn te med citron

Drik endelig din grønne te med citron. Citronen øger nemlig optagelsen af catechine i blodbanen.

Hvor mange kopper skal man min drikke om dagen? Tja, i te-drikkende kulturer er tre kopper per dag almindeligt. Snup en kop grøn te med os. Det er let og velsmagende fed sundhed!

spices 2984418 1920 1024x646

Historien bag grøn te

Grøn te stammer fra samme familie som sort te. De er under den familie som hedder Camellia sinensis og kategoriseres som ”rigtig” te.  Grøn te har oprindeligt haft dens popularitet i Japan og Kina, men de seneste år har vesten fået øjnene op for den grønne tes smag, egenskaber og kvalitet.

Forskellen på den grønne og sorte te er, at den grønne te oxiderer mindre end den sorte. Det betyder, at den grønne te indeholder mindre koffein end den sorte. Men det gør dog også den grønne te sundere end den sorte. For jo kortere tid at teen oxidere jo flere af de sunde næringsstoffer vil blive i teen.

Er kvaliteten af grøn te ligegyldig? 

Bestemt ikke! Som så meget andet er kvaliteten ensbetydende med, hvor mange af de vigtige stoffer der bliver bevaret. Som udgangspunkt er det du får i Netto i poser noget værre hø. Hvis du skal have den rigtige smag og alle de gode egenskaber fra den grønne te, så skal du have fat i nogle hele blade. Idyllisk set skal du vælge de hele blade, der er dyrket økologisk, men fortvivl ej hvis du ikke kan finde dem – normalt grøn te virker også.

Så bare kom igang med at drikke din grønne te. Din sundhed, din krop og dit sind vil takke dig for det!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *