Sund søvn

Mange skærer i dag ned på deres søvn for at nå job, karriere, børn, venner, fritid og alt det andet, som man i dag forventer af et godt liv. Problemet er bare, at det ikke er en sund livsstil at ville nå alle disse ting, når der kun er 24 timer i døgnet.

Søvn og sundhed

Vi vil nå det hele – og mere til. Og de, der holder fast ved deres 8 timers søvn, bliver nærmest betragtet som dovne og sløve. Men der er en nøje sammenhæng mellem søvn og sundhed. Så prøv lige at tælle efter, hvor mange timer de egentligt sover i snit.

Søvn holder din krop sund. Får du for lidt søvn risikerer du et svækket immunforsvar, forhøjet blodtryk, stress, fedme eller hjertesygdomme. Så hvis du skipper din søvn og siger ”Jeg kan sove, når jeg bliver gammel!”, så skal du måske ikke regne med at blive så gammel.

Det er nemt at blive revet væk fra sin søvn af TV-programmer, der kører døgnet rundt, og online-medier, der lokker dig på 24 timer i døgnet. De fleste har accepteret, at det er usundt at drikke for meget, spise forkert, ikke at motionere, osv., men det er ligesom ikke sivet ind, at mangel på søvn er livstruende.

Der sker mange vigtige ting i din krop under din søvn. Kroppen producerer livsvigtige proteiner i store mængder og forskellige hormoner, som holder din krop sund og rask.

Hvor længe skal man sove for at sove nok?

Det er meget individuelt, men 7-9 timer er nok ret almindeligt. De færreste når nok 9 timer, men allerede ved kun 6-7 timers søvn begynder det at være uheldigt for din krops sundhed. Hvis du typisk kun sover 4-5 timer, skal du nok lige stoppe op og tænke over dit søvn- og livsmønster, da du kan være på vej et helt forkert sted hen, hvis du ønsker et langt og sundt liv. Du kan sikkert også mærke på dig selv, hvis du sover for lidt, da typiske symptomer er træthed, du er kuldeskær og du hurtigt bliver irritabel.

lille pige sover mellem sine foraeldre familie 1024x683

Søvn er en vigtig brik

Når du vil prioritere din sundhed, så skal du også prioritere din søvn. Hvis du har svært ved at falde i søvn tidligt på aftenen fx mellem kl. 22-23, så er der nogle små råd, som du kan prøve:

– Hold dig fra kaffe, te, sodavand og andre koffeinholdige produkter efter kl. 17.

– Alkohol og tung mad, kan også genere din nattesøvn, så hold lidt igen.

– Lav et par yoga-øvelser, inden du går i seng.

– Arbejd med din vejrtrækning, inden du går i seng.

– Lad være med at lave noget (arbejde, se TV) den sidste time, inden du går i seng.

– Husk også, at onani er en god medicin, der får dig til at slappe af.

Hvis du har alvorlige søvnproblemer (kan ikke falde i søvn gennem længere tid, vågner ofte i løbet at natte, altid træt), så kontakt din læge. Man kan faktisk dø af søvnmangel!

Der forskes en del i søvnens betydning for kroppens sundhed, så gå selv på jagt efter videnskabelige forklaringer. Men sid ikke oppe hele natten for at læse! Sov godt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *