BMI beregner – guide til udregning af dit Body Mass Index

Vi laver her en gennemgang af alt det, du skal vide om BMI. BMI er en simpel beregning, der er indikativ for, hvordan vores sundhed er. Er vi overvægtige? Undervægtige? Eller vejer vi lige præcis dét, som vi skal? Det er den slags, som Body Mass Index kan give et svar på.

Men BMI er ikke altid repræsentativt for, hvorvidt man er overvægtig eller ej. Det vil vi komme ind på senere.

Hvad er Body Mass Index?

bmi body mass index det er et problem med overvaegt i den vestlige verden 300x300Body Mass Index er en måde at måle, hvorvidt man er overvægtig, undervægtig eller normalvægtig.
I følge verdens sundhedsorganisation WHO er der følgende anskuelser af, hvordan ens BMI kan være:

  • Undervægtig: En samlet BMI-score på under 18,5
  • Normalvægtig: En samlet BMI-score på 18,5-24,9
  • Præ overvægtig: En samlet BMI-score på 25,0-29,9
  • Overvægtig klasse 1: En samlet BMI-score på 30-34,9
  • Overvægtig klasse 2: En samlet BMI-score på 35-39,9
  • Overvægtig klasse 3: En samlet BMI-score på over 40

Ovenstående kaldes et BMI-skema og viser kategorierne, der er inden for BMI-universet.

Body Mass Index betyder kropsmasseindeks på dansk, hvis man oversætter direkte. Måden, man kommer frem til ens resultat, er ved, at man følger denne simple formel:

Vægt divideret med højde i decimaler i anden. Det vil sige, at hvis man eksempelvis er 190 centimeter høj og vejer 78 kilo, vil formlen se således ud:

78/1,90². Det giver resultatet 20,5. Det vil i så fald være et BMI på den rigtige side af kategorien ”normalvægtig”.

Engang var det sådan, at det var nødvendigt at bruge lommeregner, hvis man ville se resultatet af sit BMI. Det behøves imidlertid ikke længere, da der nu er et utal af programmer på nettet, som lynhurtigt kan regne ens BMI ud.

Det var den belgiske matematiker og sociolog Lambert Adolphe Jacques Quetelet, der skabte BMI. Grunden til, at Quetelet skabte BMI, var, fordi han ville studere den ”normale mand” – ikke overvægt. Ancel Keys valgte i starten af 1970’erne at studere overvægt og brugte Lambert Adolphe Jacques Quetelets metoder. Han døbte regnemetoden ”Body Mass Index” og skrev følgende i sit værk: ”Det, som vi her kalder Body Mass Index, har en lang historie. Fordi Quetelet var den første, der regnede på den måde, som han gjorde, er hans metoder tidligere blevet kaldt Quetelets indeks”.

Og siden dengang har mange brugt BMI og rost det for at være nemt at bruge. Netop derfor har BMI-metoden været foretrukket blandt mange læger og eksperter.

bmi body mass index problematisk med overvaegt i den vestlige verden 1024x683

BMI-skemaet kogt ned

BMI er kort og godt summen af, hvordan ens vægt er. Kort fortalt er det foretrukne, at man vejer cirka 110-115 enheder mindre end ens højde i centimeter, såfremt man er over 150 centimeter høj. Man kan også huske det på, at man fjerner ettallet uden for sin højde, således at hvis man er 180 centimeter høj, svarer det til, at man har en enhed på 80.

På den måde kan man lave en formel, der ser således ud: (1)80 og 70 kilo, således at de bliver to sideordnede og lige store enheder, hvis man synes, det er for besværligt at trække 100 eller 110 fra.

Det vil sige, at hvis man er 185 centimeter høj, kan man være sikker på, at hvis man vejer 70-75 kilo, har man et solidt BMI i normalvægtig-skalaen. Kigger vi på tallene, er man henholdsvis nede at ramme 20,45, hvis man vejer 70 kilo og er 185 centimeter høj, mens BMI’et befinder sig på 21,91, når man vejer 75 kilo og har samme højde.

Hvis man har samme højde og vægt, holder man sig også ofte inden for normalvægtsniveauet. Men ofte er det sådan, at hvis man bare kommer fem kilo over ens højde, er man at finde på præ-overvægtigskalaen.

BMI er blevet mere og mere populært

Der er flere og flere, der gør brug af BMI. Det er der mange grunde til.

Først og fremmest er vi i Vesten blevet mere bevidst om sundhed og god kost, og siden fitness-fremmarchen i starten af nullerne har der været få, der har kigget tilbage. De fleste danskere er i form som aldrig før, og rigtig mange danskere går engageret og dedikeret op i god kost og deler gerne deres mad på de sociale medier.

Det, der er in at dele, er ikke en fed og snasket burger på McDonald’s, men det er derimod en sund og lækker kost. Det kunne for eksempel være en salat eller flot frugtmix, eller lækre jordbær.

Den eneste form for burger, der lader til at være socialt accepteret at poste på Instagram, er kvalitetsburgere fra high end-restauranter. Det samme kan siges om eksempelvis pizzaen, hvor Instagram-brugerne er mere åbne for kvalitetspizzaer frem for de, man finder på den lokale grill.

Og også her er der noget, der er BMI-relateret, for fælles for både den gode pizza og burger er, at de er sundere end de, man kan købe på den lokale grill.

Det er noget, der ret tydeligt indikerer den udvikling, som er sket inden for sundhed, og som giver et godt billede af, hvorfor BMI er steget i folks interesse.

Det skal du huske, når du måler BMI

Der er én ting, du skal huske, når du måler BMI: Det er en anelse overfladisk i sin anskuelse af, hvorvidt man er overvægtig eller ej. Det skal forstås på den måde, at bare fordi man eksempelvis falder ind under kategorien præ overvægtig eller overvægtig klasse 1, er det ikke ensbetydende, at man så rent faktisk er det. Så tænker du sikkert: ”Hvordan kan det være?” Svaret er meget simpelt.

Du kan være overvægtig på forskellige måder med BMI-formlen

Du kan være overvægtig i fedt, og du kan være ”overvægtig” i muskler. Det vil sige, at der er to måder, hvorpå man kan have for meget vægt på kroppen, men den ene er noget bedre end den anden. Ja, det er bedre at være ”overvægtig” på muskelfronten, end det er på fedtfronten.

Her er et eksempel, der illustrerer det meget godt: Marshawn Lynch er NFL-spiller og er 180 centimeter høj. Han vejer 98 kilo. Det betyder, at han falder ind under kategorien ”overvægtig klasse 1”. Det betyder, at han altså er overvægtig.

Men er han virkelig det? BMI’et tager nemlig ikke højde for, at han har masser af muskler, og at det ikke bare er fyldte fedtdepoter på hans krop. Jo flere muskler, du har, jo nemmere er det at forblive på et lavere kropsfedtprocent, men ikke nødvendigvis BMI. På samme måde var en mand som Muhammed Ali også overvægtig, da hans BMI var 25,7, hvilket sætter ham i kategorien præ-overvægtig.

Sådan måler du børns BMI

At måle børns BMI er lidt det samme som at kigge på voksnes BMI. Det er de samme målinger, men man kigger ikke så meget på selve tallet – man kigger i stedet på gennemsnit. Det er procenterne, der spiller ind. Det vil sige, at hvis man falder ind under de laveste fem procent, er man undervægtig, og det skal man gøre noget ved. Hvis ens gennemsnit er over 95%, er barnet svært overvægtige jævnført dets jævnaldrende. De børn, der har en BMI mellem 85 og 95% anses som værende overvægtige.

Forskning i England kom frem til, at piger i alderen 12 til 16 havde en højere BMI end drengene, hvilket selvfølgelig skyldes pubertetens tidlige indtræden hos pigerne.

Befinder man sig procentuelt omkring de 50%, ser det godt ud i forhold til, hvor man lander rent normalvægtsmæssigt.

Mænd og kvinders BMI i Danmark og USA

Danmark er det land i Europa, der har den mest normale gennemsnits-BMI i Europa. Det viser en undersøgelse foretaget af Eurostat i 2016. Der er ikke blevet foretaget nogen undersøgelse i forhold til danske mænds og kvinders gennemsnitlige BMI, men til gengæld er der blevet lavet et sådan i USA.

Og her er der flere og flere, der bliver overvægtige. Helt grundlæggende er BMI’et i USA steget de sidste 20 år, hvor man kom frem til følgende resultater i 2016 ifølge National Health and Nutrition Examination Survey: Mændenes BMI i USA lå i 2016 på 29,1, mens kvinders BMI var at finde på 29,6. I 1999 var BMI’en hos mænd og kvinder på henholdsvis 27,8 hos mænd og 28,2 hos kvinder. Derudover kom undersøgelsen også frem til, at mænd og kvinder var blevet bredere inden for de sidste 20 år.

I forhold til noget så lavpraktisk som selve regneprocedurerne, er der ikke nogen forskel på ens BMI-udregninger, om man er mand eller kvinde. Det er det samme.

Hvad kan jeg gøre for at få et lavere BMI?

Når det kommer til resultaterne af dit BMI-skema, er det op til dig selv at tage en beslutning om at komme lavere ned i BMI-kategori, hvis du måtte befinde dig i eksempelvis kategorien ”overvægtig klasse 1”.

Dit BMI determineres af din vægt i forhold til, hvor høj du er. Jo højere du er, jo mere bør du naturligt nok veje. Om du har lavt eller højt BMI er noget, du selv afgør i skikkelse af den mad, du indtager. Som tidligere skrevet er der selvfølgelig undtagelser i forhold til de, der måtte have en høj BMI, fordi de bare er muskuløse, og BMI’et ikke tager højde for, om man er fyldt med fedt, eller om man kun har muskler på kroppen.

BMI’et kigger på slutresultatet – intet andet. Slutresultatet er i denne kontekst din BMI, men også dine kilo i forhold til din højde.

Der er mange måder, hvorpå du kan komme ned på en lavere kategori på BMI-skemaet. Det handler i høj grad om vægttab, som kun kan ske, hvis du selv vil det nok. Det er rent ud sagt en indre kamp, kun du kan vinde.

Du har sikkert læst utallige gange, hvordan folk opfordrer dig til at gøre dit og til at gøre dat. Det vil vi ikke. Du må selv afgøre, hvad du vil – vi støtter dig i din beslutning og ved, at hvis du vil det nok, skal du nok komme ned på et lavere BMI-niveau, hvis det er dét, du vil.

Det betyder, at du selv skal sikre, at du får en bedre BMI ved at eksempelvis tage en slankekur. Fjern fedtet. Spis sundere. Måske det ville være en idé at opbygge muskler. Fedme er noget, der på den lange bane er enormt ødelæggende for kroppen, dit helbred og som kan gøre dig alvorligt syg.

Sådan går jeg fra undervægtig til normalvægtig ifølge BMI-formlen

Igen er det et spørgsmål om, hvad du vil. I nogle tilfælde handler det også om dit eget selvbillede. Der er desværre nogle, der har anoreksi, som har en meget lav BMI. Det er desværre et fremtrædende problem, som kan bekæmpes indefra, men det er en lang og sej kamp, som vi støtter alle i.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *