løbebånd – den ultimative guide med test og priser

Hvilket løbebånd passer til dit behov?

Et løbebånd er et fantastisk træningsredskab, hvis du vil tabe dig, komme i bedre form eller bare dyrke mere motion.

Med et løbebånd er du helt uafhængig af vejret udendørs. Du behøves ikke tænke på, om der er snestorm, eller om det er minusgraderne og med glatte veje. Du kan få klaret løbetræningen, uanset om det øser ned.

Du behøves heller ikke skulle tænke over forhindringer, som kan være et problem under træningen. Når du løber inden for, er der nemlig ingen røde lyskryds, andre fodgængere på fortovene eller lignende. Du kan løbe problemfrit og uafbrudt.

to unge kvinder traener paa loebebaand med udsigt over naturen 200x300Vil du løbe op ad bakke? Det er ikke noget problem. På de fleste træningsmaskiner kan du vælge, om du vil løbe op ad bakke eller ej. Du kan vælge, hvor mange stigningsprocenter, det føles som, mens du løber.

Du behøves derfor ikke skulle finde nogle bestemte bakker eller lignende udendørs. Du har altid en bakke i nærheden, når du løber på løbebånd.

På maskinen bestemmer du også selv længden på bakken. Vil du gerne løbe i lang tid, mens det går lidt op ad bakke, kan du derfor også vælge dette.

Et løbebånd kan også motivere dig på andre måder. Nogle løbebånd har for eksempel indbyggede programmer. Programmerne justerer automatisk hastigheden og stigningen, men er tilpasset dig, så det passer til dit niveau.

Fordelen ved at løbe efter et indbygget træningsprogram er, at det øger motivationen, får dig til at træne i længere tid og får dig til at presse dig selv mere.

Hvis træningsprogrammet varer i 30 minutter, er det nemmere for dig mentalt at få trænet i 30 minutter og ikke stoppe efter ’kun’ 15 minutter. Og hvis der er en bakke i træningsprogrammet, så vil du kæmpe lidt mere for at komme over bakken – for nu er den i træningsprogrammet, og så vil du gerne prøve at få den klaret.

Nogle løbebånd kan også motivere dig mere ved for eksempel at have indbygget fjernsyn. Så kan du se fjernsyn på en skærm på løbebåndet, mens du træner.

De væsentligste fordele er:

  • du forbrænder kalorier og har dermed mulighed for at tabe dig
  • du er uafhængig af vejret
  • du skal ikke tænke på røde lyskryds og lignende
  • du kan løbe lige så meget op ad bakke, som du vil
  • du kan løbe motiverende indbyggede træningsprogrammer

Før vi går til den detaljerede gennemgang er her Abilicas vejledning til valg af det rigtige træningsudstyr til dig:

Hvem kan bruge et løbebånd?

Et løbebånd kan bruges af alle. Det er dog mere ideelt for nogle end for andre.

Træning på bånd til løb er måske ikke det optimale for dig, hvis du har knæproblemer, ledproblemer, problemer med ryggen eller andre skader og skavanker.

Dermed ikke sagt, at du ikke kan bruge løbebåndet. For eksempel kan det sagtens være optimalt, hvis du har nogle lettere ledproblemer, da du kan nøjes med at gå i stedet for at løbe.

Hvis du dog har en værre knæskade, kan du overveje i stedet at kigge efter en motionscykel eller lignende, som er mere skånsomt for knæene.

Bortset fra det kan et løbebånd bruges af alle. Dette gælder uanset dit niveau. Hvis du er nybegynder og i dårlig form, kan du sagtens bruge løbebåndet, da du ’bare’ kan nøjes med at gå nogle ture på løbebåndet i dit eget tempo.

Hvis du er i god form og træner meget, kan du også løbe indendørs. Løbebåndet kan udfordre dig med høj fart og løb op ad bakke. Hvis du er i meget god form, skal du dog sikre dig, at motoren er kraftig nok til at kunne klare den høje hastighed – nogle modeller har en max hastighed for eksempel på 16 km/t. eller lignende.

Hvis du regner med at kunne løbe hurtigere end dette, skal du sikre dig, at løbebåndet har en kraftig nok motor til dette.

loebebaand i fitness center er klar til at blive brugt 1024x681

Et løbebånd er til alle følgende kategorier:

  • Helt nybegyndere (meget dårlig form)
  • Lettere nybegyndere (lidt dårlig form)
  • Motionister
  • Allrounderere
  • Folk i lidt god form
  • Marathonløbere
  • Triatleter som for eksempel IRONMAN-atleter

Hvordan bruger jeg løbebåndet?

Når du skal i gang, er det meget simpelt. Alle kan jo finde ud af at gå, og det er ikke så anderledes at gå på et løbe bånd, end det er at gå udendørs.

Hvis du er nybegynder, kan det anbefales at starte med at gå på båndet. Løbebåndet har typisk en computer eller et display, hvorfra du kan styre hastigheden for eksempel med nogle få knapper.

Som ny kan du sætte hastigheden til 2-3 km/t. Du bør bruge de første par ture  til at vænne dig til det, så du ikke falder og lignende.

Når du er færdig, skal du stoppe motoren, så det ikke kører længere.

Kan jeg bruge et løbebånd til at tabe mig?

Ja, et løbebånd er velegnet, hvis du gerne vil tabe dig. Der er gode muligheder for fedtforbrænding, og du forbrænder mange kalorier, når du træner på denne måde.

Hvor mange kalorier forbrænder man, når man løber på et løbebånd? Det afhænger af, hvor længe du træner på løbebåndet, og hvad du vejer. De fleste løbebånd kan måle, hvor mange kalorier, du har forbrændt, så du selv kan følge med i din forbrænding.

Hvis du giver den gas på løbebåndet, kan du forbrænde 400-800 kalorier i timen. Hvis du går stille og roligt, er det dog noget mindre, du forbrænder.

En tommelfingerregel er, at du forbrænder din vægt pr. kilometer, du har løbet eller gået. Hvis du løber 1 km. og vejer 70 kg., vil du derfor have forbrændt 70 kalorier (vægt x antal km. = kalorier forbrændt).

Det er særligt, når du træner hårdt og får pulsen op, at du forbrænder mange kalorier. Hvis du vil forbrænde mange kalorier hurtigt, vil det være godt at få pulsen op. Du kan med fordel købe et pulsbælte. Hvis der er indbygget en pulsmodtager, vil du kunne se din puls på dispalyet, imens du træner, så du er sikker på, at du får pulsen op.

Er et løbebånd godt, hvis jeg vil i bedre form?

Går du med en drøm om at komme i bedre form? Vil du gerne have mere overskud i hverdagen? Vil du gerne kunne tage trappen op til 5. sal uden at blive stakåndet?

Så kan du overveje et løbebånd. Et løbebånd er et perfekt træningsredskab, hvis du vil i bedre form. Du skal ikke bruge andet end selve træningsbåndet og nogle kondisko, og så kan du komme i gang.

Når du træner på et løbebånd, vil du automatisk komme i bedre form. Den mest effektive metode til at komme i bedre form er dog intervaltræning. Nogle af de bedste træningsapparater har indbyggede træningsprogrammer, så du ikke selv behøves at tænke over at få lavet intervaltræning, fordi de indbyggede programmer sørger for at give dig nogle gode intervaller.

Intervaller vil sige, at du skifter mellem tempo. Intervallernes længde kan variere, men er kendetegnet ved, at det ikke er det samme konstante og monotone tempo.

Det kan godt være, at du efter træningen bliver mere træt end før træningen, og du tænker måske: ”Jeg har ikke fået større overskud”.

Men du skal tænke på, at når du kommer i bedre form, vil du have mere overskud i løbet af en hel dag. Du vil med tiden opleve, at du ikke har en lige så stor trang til at skulle slappe af og hvile dig, men bedre kan fortsætte, så du bedre kan klare hverdagens stress og jag.

tre maend er aktive paa loebebaand i fitness center 1024x682

Hvad skal jeg kigge efter, når jeg er klar til at købe?

Der findes mange forskellige modeller og producenter, og det kan være svært at finde ud af, hvad man skal kigge efter i jagten efter det bedste produkt.

Først skal du spørge dig selv: ”Hvad er det jeg søger ved et løbebånd?”

Vi kan alle have forskellige behov. Nogle har brug for et løbebånd, der kan vise fjernsyn og med en kraftig nok motor til at kunne løbe over 24 km/t., mens andre er ligeglade med fjernsyn og aldrig kommer til at løbe over 16 km/t.

Når du har fundet ud af, hvad du synes, at løbebåndet skal kunne for at det passer til dig, skal du være opmærksom på følgende på løbebåndet:

  • Størrelsen
  • Foldbarheden
  • Stabiliteten
  • Løbefladen
  • Maxhastigheden
  • Stigningsprocenterne
  • Computeren
  • Ekstrafunktionerne
  • Prisen

Noget skal du være mere opmærksom på end andet, og det afhænger meget af dine individuelle behov. Lad os se lidt nærmere på det.

Størrelse

Det kan være vigtigt for dig at undersøge størrelsen på løbebåndet. Hvor bredt må løbebåndet være, hvor højt må det være, så du ikke støder på loftet, mens du løber, og hvor langt må det være?

Hvis du har pladsproblemer derhjemme, kan det være, at du skal overveje et af de mindre løbebånd. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du vælger et løbebånd med en smallere løbeflade, kan det gå ud over komforten, fordi det ikke vil føles lige så behageligt at løbe på.

Dette gælder særligt, hvis du er lidt ny. Som nybegynder er det vigtigt, at du har en bred løbeflade, der også er lang nok. Derfor bør du ikke bare vælge det mindste løbebånd på markedet, fordi det kan gå ud over løbekomforten, mens du træner på løbebåndet.

Mulighed for at kunne folde løbebåndet sammen

Et løbebånd fylder lidt i forhold til andre træningsredskaber som for eksempel en motionscykel. Det er lidt længere på grund af løbefladen, lidt højere osv.

Nogle maskiner foldes sammen. Du trykker på en knap, så folder udstyret sig sammen. Løbebåndet bliver lidt kortere i længden, når det bliver foldet sammen. Når det er foldet sammen fylder det stadig lidt, men det er mindre end før.

Det kan være vigtigt for dig, hvis du bor i lejlighed eller lignende sted, hvor du ikke har så mange kvadratmeter at gøre godt med. Hvis det er noget, der er vigtigt for dig, skal du være sikker på, at du får denne funktion med.

Stabilitet og konstruktion samt byggekvalitet

Det er vigtigt, at du løbebåndet er stabilt og står fast og solidt. Dette uanset om du vejer 50 kg. eller 120 kg.

Hvis du er lidt oppe i vægt, skal du holde øje med, om den valgte model har en maksimal brugervægt. Derudover kan du kigge på løbebåndet generelle kvalitet. Kig for eksempel efter, om det ser ud til at kunne stå ordentligt og solidt.

Løbefladen

Løbefladen er selve det bånd, der kører rundt, og som du løber på. Løbefladen skal være komfortabel at løbe på.

Løbefladen skal være af god kvalitet. Det skal være bredt og langt – især hvis du er nybegynder. Hvis det er for smalt og kort, vil det føles ubehageligt at løbe på.

Når du bliver træt, begynder du at slingre lidt mere end normalt. Hvis løbebåndet ikke er bredt nok, vil du støde på siderne, og det er ikke optimalt.

Hvor hurtig er den maksimale hastighed

Løbebåndet har en grænse for, hvor hurtigt du kan løbe. De billige har en forholdsvis lav grænse for eksempel på 16 km/t. Det betyder, at motoren kun er stærk nok til, at du kan løbe maksimalt 16 km/t.

Mange løbere kan løbe over 16 km/t., og derfor vil det slet ikke være hurtigt nok for mange. For nybegyndere og visse andre kan det dog være fint, hvis du for eksempel alligevel kun regner med at bruge løbebåndet til at gå på.

Mulighed for at løbe eller gå op ad bakke

På mange løbebånd har du mulighed for at kunne løbe op ad bakke. Du kan justere, hvor mange procenter det skal føles som.

Hvis det bare skal føles som en let bakke, kan du sætte procenterne til 2-3 stykker, mens hvis det skal være endnu stejlere, kan du sætte den helt op på det maksimale.

Det giver dig bedre styrke og større variation i din træning. Du får brugt flere muskler, så du får en generelt stærkere krop.

Indbygget computer/display

De fleste løbebånd vil være udstyret med en computer eller en form for display. Det giver dig feedback på din træning, så du kan følge med i, hvordan det går med træningen, imens du løber eller går på løbebåndet.

Løbebåndets computer kan give dig oplysninger om for eksempel:

  • Tid
  • Hastighed
  • Distance
  • Stigning
  • Kalorier
  • Puls

Med computeren kan du løbende følge med i din træning. Hvor lang tid har du løbet? Hvor mange kalorier har du formået at forbrænde osv. Det gør din træning mere motiverende, så du fortsætter træningen i længere tid, end hvis du ikke havde computeren foran dig.

Nogle computere har som nævnt tidligere også indbyggede træningsprogrammer. Med programmer på løbebåndet får du trænet mere variere og får lavet nogle intervaller, hvor din puls skifter lidt, så du kommer i bedre form.

Nogle løbebånd har mulighed for pulsmåling. Enten blot en pulsmodtager, så du kan tage et pulsbælte fra for eksempel Polar på, og så kan du se pulsen på computeren eller via håndpuls.

Håndpuls er, hvor du holder hænderne på nogle vandrette flader på løbebåndet. Efter noget tid vil computeren kunne vise din puls på grund af målingen fra håndfladerne. Denne måling er god at have, hvis du blot vil kunne se din puls engang i mellem, men hvis du konstant vil kunne se din puls, kan det anbefales at købe et pulsbælte i stedet.

Alle de ekstra funktionerne

Løbebåndene kan være udstyret med forskellige ekstrafunktioner, der gør din træning bedre.

Ekstrafunktionerne kan være:

  • Blæser så du får vind i hovedet
  • Holder til iPad eller lignende
  • Mulighed for at se fjernsyn på computeren
  • Justere hastighed via håndtag på siden af løbebåndet

Det kan også være, der er andre ekstrafunktioner, og det kan være vigtigt for dig.
Hvis du for eksempel hader at få det varmt og svede, mens du træner, kan det være en god idé at kigge efter en udgave med blæser, så du bliver afkølet, imens du løber.

Priser – hvor finder man de bedste tilbud?

Priserne varierer afhængig af kvalitet og fatures. Prisklasserne er:

  • Lav pris: 2.500-6.000 kr.
  • Mellem pris: 6.000-10.000 kr.
  • Høj pris: 10.000-50.000 kr.

Prisen på løbebåndene afhænger af, hvad du ønsker. Vil du have god kvalitet, god motor, god komfort, computer, der kan vise meget osv., koster det mere, end hvis du bare skal bruge løbebåndet til at gå en tur i ny og næ.

Pris og kvalitet hænger selvfølgelig sammen, og hvis du vil have et løbetræner med en lang levetid, kan det anbefales at kigge efter en model fra mellemprisklassen og opefter.

De mest kendte mærker

Masterfit modeller

  • TP100
  • TP900

ProForm

  • Power 595i
  • Power 995i

Abilica

  • Stream TM X
  • Stream TM XV

Sole

  • F63 Bluetooth
  • F85
  • F85 Bluetooth
  • TT8

DHZ

  • X8600
  • X8900

Freemotion

  • t10.8
  • t10.9 Reflex

Hvis du vil vide mere, kan vi anbefale den store guide til løbebånd på Fitness Blog.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *